Prezentační portál muzejních sbírek


aktuální počet sbírkových předmětů: 7180

negativ

Autor:
Instituce: Technické muzeum v Brně
Sbírka: Fotografie
Materiál: Film (film)
Rozměr: v=18cm; š=24cm
Geografie:
   Místo vzniku: Evropa

Datace: po 1936
Inventární číslo: 20.30-00883

Brno, kompaktní domovní blok Palác Morava na průsečíku Malinovského náměstí - Divadelní ulice - Benešova ulice, postavený v letech 1928-1936 podle projektů Ernsta Wiesnera. Interiér vinárny, celkový pohled směrem k pódiu pro živou hudbu. Stavební blok prošel zajímavým stavebním vývojem. Na pozemku se původně nacházel tzv. Doretův dvůr, orientovaný hlavní fasádou k Mahenovu divadlu, a k němu přiléhající budova varieté.V roce 1926 koupila budovu varieté Hermine Stiassny, která chtěla na jejím místě vybudovat obchodní a nájemní dům, jehož návrhem byl pověřen Ernst Wiesner. V roce 1928, kdy byl dům teprve rozestavěn, jej však Hermine Stiassny prodala Moravské zemské životní pojišťovně. Fasádní rastr železobetonové konstrukce vyplněný režným zdivem elegantně opisuje křivku ulice Benešovy a prudce se láme do ulice Divadelní. Zde je prolomením hmoty dosaženo jižního prosvětlení bytů v horních patrech. Dvoupatrový prosklený sokl obsahoval v přízemí obchody, v prvním patře se nacházely kanceláře a prostorná kavárna, která byla ve 30. letech ještě rozšířena do nároží o dnes již neexistující půlkruhovou terasu s unikátní vějířovitou markýzou. Pestrou náplň veřejných prostor objektu doplňovalo suterénní varieté a prostorný kinosál. V horních patrech šestipodlažní stavby se nacházely byty. V roce 1935 se Moravská zemská životní pojišťovna rozhodla přestavět i budovu sousedního Doretova dvora. Wiesner sjednotil oba domy v kompaktní blok. Původní čtyřpodlažní stavbu Doretova dvora připomíná členění oken i oblouky v přízemí, prosvítající za předsazenými výkladci. Travertinem obložená polygonální nároží, mohutný centrální vstupní portál a plná hmota posledního patra ještě podtrhují reprezentativní účinek. Dispoziční řešení je tradiční, na obchodní parter a vstupní halu navazuje trojtrakt kanceláří s vnitřní chodbou. Protikladem plného zdiva konvenčně pojaté uliční fasády je progresivní industriální estetika průčelí do vnitřního dvora s prosklenou schodišťovou stěnou vstupní haly a skleněnou vertikálou výtahové věže. Wiesnerovo pojetí stavby neusilovalo o nejmodernější řešení v duchu funkcionalismu, jeho přínosem byla citlivá reakce na již existující městskou zástavbu a její doplnění se snahou o dokonalou urbanistickou syntézu. Stavba je kulturní památkou ČR.

Součástí kolekce
Historické fotografie